Politika ili nešto drugo???
Suradnja sa Fiatom: Proizvođači autodijelova iz Federacije ostaju kratkih rukava?
Iako su se domaći proizvođači autodijelova već zadnje dvije godine nadali da će uspjeti ugovoriti suradnju sa Fiatovom tvornicom automobila u Kragujevcu u Srbiji, to se još nije dogodilo.
Inače, još prošle godine osam bh. proizvođača autodijelova su zadovoljili sve kriterije koje Fiat traži od dobavljača, kao što su certifikati za kvalitet i okoliš, te specijalizirani certifikati za automobilsku industriju ISO/TS 16949. Svi su uvršteni na preliminarnu listu koja je dostavljena Fiatu. Sedam firmi sa te liste je iz Federacije, a jedna iz Republike Srpske.
To su Fabrika filtera "Mann Hummel" Tešanj, "FAD Jelah", "ASA Prevent", "CIMOS TMD Ai" Gradačac, Fabrika signalnih uređaja "Čajavec FSU" Laktaši, "FAMOS Adi" Sarajevo, "Plamingo" Gračanica te Livnica aluminijskih odlivaka "TMD-AGS" Gradačac.
Iz tešanjskog Mann Hummela, koji se bavi proizvodnjim filtera za automobilsku industriju, su nam potvrdili da su ušli u izbor prelimiranih dobavljača, ali da dalje nisu prošli.
Admir Agić, menadžer prodaje ove kompanije, za eKapiju kaže da su od Fiata dobili samo zahtjev za infomacijama o prozvodima koje imaju u ponudi. "Sljedeći korak bi bio zahtjev za cijenom, no nismo došli do tog kruga", navodi on.
Dodaje da je Mann Hummel inače dobavljač Fiata u Italiji. Tako se iz ove tešanjske fabrike direktno, ili preko njihove matične kompanije u Italiji, isporučuju filteri za Fiat. O tome jesu imali nekih povratnih informacija o tome zbog čega u Zastava automobili Srbija nisu bili zadovoljni, kaže da do sada nisu dobili nikakve informacije.
Iz kompanije CIMOS TMD Ai iz Gradačca ističu da su predstavnici Fiata već obilazili njihovu livnicu u Zenici i kovačnicu u Novom Travniku, ali da još nije postignut nikakav dogovor.
Gordan Čahtarević, član uprave kompanije, kaže da njihova kompanija isporučuje dijelove za većinu velikih europskih i svjetskih proizvođača automobila kao što se Pegueot, BMW, Reno, Mercedes te se nadaju da bi moglo doći do određene suradnje i sa Fiatom, iako do sada nemaju nikakve povratne informacije o tome.
Naš sugovornik ističe da u pregovorima nije sporan kvalitet proizvoda nego cijene, uvjeti plaćanja, rokovi za isporuku, dakle oni elementi koji se odnose na financijsku stranu priče. Može se reći, kaže, da već indirektno i surađuju sa Fiatom u Torinu jer se dijelovi za turbo kompresore koje oni proizvode ugrađuju u Fiatove modele.
Stručnjaci su prethodno isticali da će pokretanje FIAT-ove proizvodnje u Kragujevcu biti i velika šansa i za bh. autoindustriju, a domaći proizvođači su svoju šansu vidjeli u u odnosu cijene i kvaliteta koji je na zavidnom nivou u odnosu na konkurenciju. Ipak, koliko će se ta očekivanja pokazati opravdanima ostaje još da se vidi.
Iz Vanjskotrgovinske komore BiH su nam kazali da nemaju inforamacija je li ijedna od bh. firmi ugovorila posao sa Fiatovom tvornicom u Srbiji.
Podsjetimo, iz Vlade Srbije prije nekoliko dana su najavili da će od 15. ožujak/marta početi probna proizvodnja za novi model automobila, u pogonima "Fiat" dobavljača, koji su podigli pogone u Grošnici kod Kragujevca. Istaknuto je i da će se oko 80% dijelova za te automobile proizvoditi u Srbiji.
Danijela Kozina