Prije godišnjih smo imali interesantnu diskusiju koju je počeo Monty,ali je čini mi se nismo završili: o nelogičnostima polugodišnjeg izvještaja:: da li ima dupliranja troškova I šta je pravi uzrok gubitka. Uzeo sam ponovo da pogledam plan za 2025 tražeći odgovore.
Nisam siguran u ovo ,ali postavljam tezu da je jedan od ključnih uzroka loših poslovnih rezultata EP provođenja politike po kojoj se u plan prihoda u istu ravan stavlja osnovna djelatnost i trgovina tj . ukupne potrebe tržišta FBIH i trgovina. Ovo nije opravdano ni s društvenog interesa , a pokazalo se ni interesa EP.
Za pravdanje ove politike u javnost su lansirane mantre: -prodajemo bilansne viškove energije što nije tačno, planiramo ,ali ne prodajemo višak,jer ga i nema .Da bi ispunili ugovornu obavezu koju smo stvorili do momenau planiranja to smo proglasili viškom neovisno o razvoju događaja u toku slijedeže godine.
-Nisku prodajnu cijenu kod domačinstava nadoknađujemo u izvozu , što takođe nije tačno
iz plana 2025.2027.kopirao sam dva interesantna pasusa koja govore kako uprava gleda na ovu temu:
Str 34/63
“Od iznosa prihoda po osnovu tržišne prodaje i kupoprodaje očekuje se da do 15% bude ostvareno po osnovu izvoza električne energije, tj. prodaje kupcima izvan BiH. Prihod po osnovu tržišne prodaje električne energije planiran je na osnovu već zaključenih (u momentu izrade Plana) aranžmana za dugoročnu prodaju, te prognozirane cijene za ostale vidove prodaje, a shodno raspoloživim količinama za prodaju iz EEB-a što uključuje i bilansne viškove. Planirani prihod i trošak za kupoprodaju električne energije ne predstavlja ograničenje-limit do kojeg se treba realizirati kupoprodaja električne energije u toku 2025. godine.
U okviru raspoloživih mogućnosti (u smislu energetske i finansijske situacije) treba težiti maksimizaciji pozitivnih energetskih i finansijskih efekata kupoprodaje, uz uslov da se ne ugrozi realizacija ugovorenih obaveza za isporuke električne energije, kao i likvidnost Društva.”
Meni nije jasno koje obaveze će imati prioritet kod manjka energije ili nelikvidnosti.
Zbog konfuzije oko navedenih pojmova mislim da bi odgovorna Vlada, u situaciji u kojoj je EP sad već treću godinu gubitaš, u opasnosti da postane nelikvidna I ugrozi javno snabdjevanje tržišta, hitno trebala narediti raskid svih ugovora i privremenu zabranu trgovine –prodaje en. koja ima krajnju potrošnju van BIH.
U planu za 2025. najviša je prodajna cijena energije za tržišno snabdjevanje u FBIH 21 pf po KWh zatim za trgovinu u zemlji I izvozu (u prosjeku) 18,83, a za domaćinstva 15,88 pf.Planirana struktura ukupnog prihoda je :domaćinstva 28%, tržišno snabdj. 28%, trgovina 26% I ostalo javno snabdjevanje 18%.
Nejasno je šta znači :”raspoložive količine za prodaju… I već zaključeni dugoročni aranžmani (u momentu izrade plana) . Možemo pretpostaviti da znači da se ugovara prema TE kapacitetima iako ,najranije već od 2018. sve uprave izjavljuju da im nedostaje uglja za planiranu proizvodnju I da će ista biti ostvarena uz uslov investicija u rudnike I otklanjanje dugogodišnjeg zastoja na otkrivci ,dakle viškova će biti ako bog da, ali se prodaja ugovori, a onda se ugovor ne smije raskinuti vjerovatno zbog penala I drugih klauzula.
Ako viškovima smatraju samo dio proizvodnje iz TE u noćnim satima, onda je nelogično velik iznos energije ,jer iznosi skoro kao potrošnja domačinstava ( 28 % 26%).
U slučaju prodaje takvih viškova onda bi ovakva planirana distribucija cijena bila logična. Znači da prodajemo višak energije koji bez prodaje tom tržištu ne bi mogao da nađe valorizaciju uopšte tj. propala bi ta energija bilo kao ispuštanje vode iz akumulacije, ili zaustavljanje termoblokova i gubitak na fiksnim troškovima I troškovima ponovnog starta, ali ne i gubitak na materijalu- uglju koji i jeste ograničavajući resurs , a ne kapaciteti.
Za podmirenje svih potreba FBIH za 2025. treba ukupno 5320,7 GWh energije ( bez trgovačke djelatnosti). Kad se to podijeli sa 8760 sati koliko ima godina dobije se 607,4 MW konstantne snage. Kad od toga oduzmemo planiranih 157 MW od hidroenergije, i 15 VE i SE ostaje 435 MW snage koju moraju obezbijediti TE.Plan proizvodnje iz hidroel.je veći za 7% od 2024 ,a 17 % manji od 2023 ,što se može smatrati prilično realnim planiranjem.
Ovih 435 MW mogu obezbjediti taj jedan mali blok iz Kaknja od 110 I dva bloka iz Tuzle (230+210 ), potpuno komotno .Trenutno EP u Tuzli ima četiri bloka ukupno inst.740 MW od čega blok 6 radi na mrki, a ostala dva( plus blok 3 ?) na lignit. Kakanj ima tri bloka ukupno inst snage 450 MW što je ukupno 1190 MW. Za ugalj su planirali nabavku od rudnika koncerna plus Banovići I s tržišta ukupno 5 mil. tona. Potrebna nedostajuća snaga za snabdjevanje FBIH iz TE čini 37% raspoloživih nominalnih kapaciteta termoelektrana, a godišna potreba za ugljem je, ovako preračunata,4,036 mil tona umjesto 5,050 mil.tona ( 435 GWh cijelu godinu je 3810 ,6 GWh po 1,06 tona po MWh) .Višak kapaciteta u termoblokovima pogotovo u stanju pogonske spremnosti u kojoj se nalaze ne znači da imamo bilansne viškove odnosno da ih imamo pravo planirati u operativnim planovima I ugovarati isporuku .
Ovome se lako može prigovoriti da se zbog toga I rade planovi da bi se sagledali svi potrebni uslovi za ostvarenje nekog cilja i maksimizirao profit.
Da ,ali odgovorno planiranje mora imati jasno definisane prioritetne ciljeve I procedure u slučaju kolizije istih uz minimalizaciju rizika.Dakle morali bi se izbaciti proizvodi na kojima se gubi ,a to je trgovina, jer ne možemo izbaciti snabdjevanje FBIH iako i tu gubimo, ali možemo tražiti povećanje cijene ili naknadu štete od vlade.
Jedno je morati kupiti energiju po 345 EUR/ MWh radi javnog snabdjevanja domaćinstava po 15 pf po KWh I domaće privrede po 19pf, a drugo je baviti se trgovinom I na tome gubiti od te nabavne cijene sve do 21pf po KWh I time ugrožavati I samo funkcionisanje osnovne djelatnosti. Vlada će lakše morati poduzeti nešto da nadoknadi gubitak koji je uzrokovala svojim reguliranim cjenama, kad se ne očekuje dobit sa strane s koje je ne može biti.
Najbolje za nas male dioničare da tu istinu nastojimo razotkriti javnosti, jer se vlast ne boji nikakvih presuda nego samo argumentovanih istina podastrtih gomili.Zar nije velika laž godinama ubjeđivati javnost: vi imate jeftinu struju zato što smo mi sposobni pa je strancima prodajemo skupo. Istina je : mi godinama gomilamo gubitke koncerna ,a izmišljamo mantre za uspavljivanje ovaca.
Jedna vlast može usvojiti neku poslovnu politiku I imati u datom vremenu valjane argumente za to, ali kad nasljednici godinama poslije I pored loših rezultata nastavljaju sa istom politikom onda je to ili glupost ili UZP, nek izaberu šta im se više sviđa.
Interesantno niko iz EP ne spominje više odvajanje ODS , a prošao je rok ,jer sve su ove stvari povezane ,a negdje je zapelo.